Toruńscy flisacy. Flisacki Toruń.

O nas

Jakoś w 2014 roku natrafiłem w jednym z tygodników na artykuł poświęcony warszawskim “drewniakom” – środowisku osób związanych z tradycyjną żeglugą rzeczną i łodziami drewnianymi. Już od jakiegoś czasu szukałem pływadła do regularnego żeglowania po Wiśle blisko domu. Przykład warszawski zainspirował mnie do zakupu łodzi u szkutnika Mateusza Tabaki z nadwiślańskiej wsi Basonia. Wraz z przyjaciółmi spływając z Basonii nowym batem “Basonianka”, zatrzymaliśmy się na Flis Festiwalu w Gassach – zlocie łodzi tradycyjnych. Tam spotkaliśmy wiele osób, które tak jak my zakochały się w Rzece i niespiesznym przemieszczaniu się – byciu nad Rzeką. Tak zrodziła się inicjatywa Slow Flow Guru, w okół której stopniowo gromadzili się kolejni przyjaciele i znajomi zaciekawieni żeglowaniem po Wiśle.

Na festiwalu w Gassach spotkaliśmy kujawskich ziomków z Ciechocinka, którzy już byli właścicielami zbudowanych własnoręcznie “pychówek”. Jeden z nich, Pan Tosz później miał okazać się niezłym szkutnikiem, a drugi, Marcin Strych aktywistą, który doprowadził do powstania plaży gminnej w Ciechocinku. Z kolei na trasie z Gassów do Torunia dosiadł się do nas fotograf Marcin Karasiński – przyszły kierownik Festiwalu Wisły. Zanim więc Basonianka dotarła po raz pierwszy do Torunia w kujawsko-pomorskim też już powstało środowisko “drewniaków”.

Wkrótce po tym flota Slow Flow Guru rozrosła się o kolejne dwie łodzie i wraz z przyjaciółmi sformowaliśmy załogę sterników, z którymi uruchomiliśmy usługę turystyczną “Basonianka”, w ramach której zaczęliśmy wozić po rzece turystów i dzielić się z nimi naszą wiślaną pasją. Od tego czasu zapoznaliśmy z Wisłą setki torunian i toruńskich turystów. Braliśmy udział w akcjach sprzątania brzegów Rzeki, festynach popularyzujących kulturę nadwiślańskich społeczności oraz akcjach edukacyjnych.

Zorientowaliśmy się, że na polu popularyzacji Wisły, jej przyrody i związanych z nią rzemiosł jest wiele do zrobienia. Podobnie przyroda Doliny Wisły wymaga lepszej ochrony, na brzegach zalegają sterty śmieci, a istnienie niektórych gatunków zwierząt jest zagrożone. Aby promować powolny sposób bycia nad Wisłą, aby promować wolną od zagrożeń Wisłę, powstała Fundacja Wolna Wisła.